• CZYSTOŚĆ I EKOLOGIA Gaz ziemny to najbardziej czyste i ekologiczne źródło energii spośród wszystkich paliw kopalnych...Czytaj więcej

  • PLAC WIERTNIPlac wiertni ma zwykle wielkość około 1 ha. Dla porównania rozmiar średniego centrum handlowego wynosi około 4,5 ha... Czytaj więcej

  • ZABEZPIECZENIE PODŁOŻA POD PLACEM WIERTNI Podłoże wiertni oraz basen przylegający umacnia oraz uszczelnia się płytami betonowymi, a w miejscach, w których to niezbędne, także folią zabezpieczającą.

  • HAŁAS W TRAKCIE PRAC WIERTNICZYCHPraca przy odwiertach nie powoduje uciążliwego hałasu. Natężenie dźwięku towarzyszącego odwiertom jest mniejsze od generowanego przez ruch uliczny.Czytaj więcej

  • BEZPIECZEŃSTWO W PROCESIE SZCZELINOWANIAOdwierty poszukiwawcze w skałach łupkowych w Polsce wykonywane są na głębokościach większych niż 2,5 km.Czytaj więcej

  • SKŁAD PŁYNU DO SZCZELINOWANIAPodstawowym składnikiem płynu do szczelinowania jest woda, która stanowi około 95% mieszanki. Czytaj więcej

  • BRAK ZNACZĄCEJ INGERENCJI W KRAJOBRAZW przypadku rozpoczęcia eksploatacji gazu, teren wokół wydzielonego i zabezpieczonego obszaru poddany jest rekultywacji. Czytaj więcej

Informacja dodatkowa do skonsolidowanego sprawozdania finansowego – spis treści

36. Zobowiązania i należności warunkowe

36.1. Należności warunkowe

Dane w milionach złotych

31 grudnia 2012 31 grudnia 2011
Od jednostek powiązanych:
z tytułu otrzymanych poręczeń i gwarancji 1  - 
z tytułu otrzymanych weksli 152 3
Od jednostek powiązanych razem 153 3
Od jednostek pozostałych:
z tytułu otrzymanych poręczeń i gwarancji 420 428
z tytułu otrzymanych weksli 158 97
pozostałe 226 156
Od jednostek pozostałych razem 804 681
Aktywa warunkowe razem 957 684

36.2. Zobowiązanie warunkowe

Dane w milionach złotych

31 grudnia 2012 31 grudnia 2011
Na rzecz pozostałych jednostek
z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji* 9 732 10 571
z tytułu wystawionych weksli 698 858
pozostałe 1 129  - 
Na rzecz jednostek pozostałych razem 11 559 11 429
Zobowiązania warunkowe razem 11 559 11 429
Pobierz plik Excel

* Zobowiązania warunkowe w walucie zostały przeliczone według kursów NBP odpowiednio z 31 grudnia 2012 roku oraz 30 grudnia 2011 roku.

Zobowiązania warunkowe w walucie zostały przeliczone według kursów NBP odpowiednio z 31 grudnia 2012 roku oraz 30 grudnia 2011 roku.

Wzrost należności warunkowych wynika przede wszystkim z udzielenia jednostkom powiązanym pożyczek i wystawionych z tego tytułu weksli, będących zabezpieczeniem tych pożyczek (152 miliony złotych). Zwiększenia pozostałych należności warunkowych wynikają głównie z przyznanych spółkom gazownictwa dofinansowań z Unii Europejskiej do projektów inwestycyjnych.
Spadek zobowiązań warunkowych w 2012 roku wynika przede wszystkim ze zmian kursów walut, w których wyrażone są pozycje zobowiązań. Osłabienie się euro do złotówki w 2012 roku wpłynęło na zmniejszenie kwot zobowiązań warunkowych z tytułu udzielonej przez Jednostkę Dominującą gwarancji spłaty zobowiązań wynikających z emisji eurobligacji (spadek o 493  miliony złotych według kursu NBP z dnia 31 grudnia 2012 roku) oraz gwarancji należytego wykonania umowy przez spółkę zależną PGNiG Norway AS wobec państwa norweskiego (spadek o 206 milionów złotych). Na zmniejszenie pozycji zobowiązań warunkowych z tytułu wystawionych weksli miało wpływ upłynięcie terminu obowiązywania części umów wekslowych. Zwiększenie pozostałych zobowiązań warunkowych wynika głównie z ustanowionego zastawu na wierzytelności z tytułu pożyczki udzielonej PGNiG Norway AS, w kwocie 1 118 milionów złotych, stanowiącego zabezpieczenie zobowiązań kredytowych tej Spółki.

36.3. Inne zobowiązanie warunkowe

Podatek od nieruchomości

Grupa oszacowała ryzyko roszczeń z tytułu podatku od wyrobisk górniczych uznając, że jest ono niewielkie. Ewentualne nieprzeterminowane zobowiązanie z tego tytułu, wraz z odsetkami, nie wykazane w sprawozdaniu finansowym, wynosi na dzień 31 grudnia 2012 roku 160 milionów złotych (na koniec 2011 roku zobowiązanie to wynosiło 151 miliony złotych).
Biorąc pod uwagę wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 września 2011 roku nie ulega wątpliwości, że wyrobiska górnicze pojmowane jako przestrzenie w nieruchomościach gruntowych lub w górotworach, nie będąc obiektami budowlanymi, nie mogą podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości jako takie obiekty, zarówno samodzielnie (jako wyrobiska w rozumieniu fizycznym), jak i łącznie ze zlokalizowanymi w nich urządzeniami (jako wyrobiska w rozumieniu kompleksowym).
Zgodnie z ww. wyrokiem (sygn. aktP 33/09) w sprawie opodatkowania podatkiem od nieruchomości wyrobisk górniczych, wyrobiska górnicze nie są obiektami budowlanymi w rozumieniu przepisów Ustawy prawo budowlane (a tym samym Ustawy o podatkach i opłatach lokalnych). Zgodnie z uzasadnieniem wyroku za wyrobisko górnicze uważana jest przestrzeń w nieruchomości gruntowej lub górotworze powstała w wyniku robót górniczych, przy czym jako szczególny rodzaj wyrobisk górniczych należy traktować otwory wiertnicze (odwierty) (por. wyrok WSA we Wrocławiu z 31 stycznia 2006 roku, sygn.akt I SA/Wr 1064/04 oraz wyrok NSA z 20 września 2007 roku, sygn.akt II FSK 1016/06).

W związku z powyższym, tak rozumiane wyrobiska górnicze nie mogą podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości ani samodzielnie, ani wespół ze zlokalizowanymi w nich urządzeniami. W przedmiotowym wyroku Trybunał Konstytucyjny stwierdza natomiast, że nie istnieją przekonujące argumenty przemawiające generalnie przeciwko możliwości uznania obiektów zlokalizowanych w wyrobiskach górniczych, za obiekty budowlane, a rozstrzygnięcie tej kwestii leży w kompetencji organów podatkowych oraz sądów administracyjnych. Skład orzekający zastrzegł jednak, że za budowle w rozumieniu Ustawy o podatkach i opłatach lokalnych można uznać:

  1. jedynie budowle wymienione expressis verbis w Ustawie prawo budowlane,
  2. jedynie urządzenia techniczne scharakteryzowane w art. 3 pkt 9 Ustawy prawo budowlane, które zapewniają możliwość użytkowania obiektu budowlanego zgodnie z jego przeznaczeniem przy założeniu, że samo wyrobisko nie jest obiektem budowlanym.

W odwiertach niezwykle trudno jest zidentyfikować obiekty wymienione expressis verbis w Ustawie prawo budowlane, zatem ryzyko opodatkowania podatkiem od nieruchomości obiektów znajdujących się wewnątrz otworów wiertniczych jest niewielkie.