Cel IV

Wprowadzenie jednolitych standardów komunikacji wewnętrznej, budowanie wspólnej kultury korporacyjnej

Kształtujemy standardy etyczne i kulturę organizacji

Jednym z ważniejszych elementów budowania wspólnej kultury korporacyjnej jest działanie Pełnomocnika ds. etyki.

Program etyczny

Program etyczny jest wyrazem naszego przekonania o potrzebie prowadzenia działalności biznesowej w oparciu o najwyższe standardy etyczne, a także istotnym elementem Strategii Zrównoważonego Rozwoju i Odpowiedzialnego Biznesu GK PGNIG. W sierpniu 2011, po zakończeniu procesu konsultacji wewnętrznych i zewnętrznych, Zarząd formalnie przyjął Kodeks etyki i System zarządzania programem etycznym w PGNiG SA. W ramach systemu zarządzania zaplanowano szczegółowe podstawy organizacyjne oraz procedury. Jednocześnie Zarząd zobowiązał wszystkie spółki GK PGNiG do wdrożenia takich rozwiązań.

Aby w praktyce zapewnić pełną zgodność postępowania z naszymi standardami etycznymi w relacjach ze wszystkimi interesariuszami, wdrożono szereg instrumentów z obszaru infrastruktury etycznej, przede wszystkim dotyczących edukacji. Przygotowano szczegółowy program szkoleniowy z zakresu etyki w biznesie pn. „Zachowania etyczne”, zachęcający pracowników wszystkich szczebli do etycznej refleksji i pozwalający lepiej poznać deklarowane normy oraz standardy w kontekście codziennych zachowań. W ramach upowszechniania standardów etyki wśród pracowników Pełnomocnik ds. etyki prowadzi „blog etyczny” na intranetowej stronie „PGNiG Info”. Kolejne wpisy mają za zadanie przybliżanie codziennych dylematów moralnych w pracy i dyskutowanie możliwych wzorców zachowań. Blog etyczny cieszy się rosnącym zainteresowaniem wśród pracowników.

Praca Pełnomocnika ds. Etyki to także konsultacje z  Biurem Kontroli i Audytu Wewnętrznego w zakresie uzgodnienia systemu zarządzania programem etycznym w PGNiG SA z Polityką zarządzania ryzykiem nadużyć w PGNiG SA i Programem zarządzania ryzykiem nadużyć w PGNiG SA.

W roku 2011 uruchomiono „linię etyki” umożliwiającą zgłaszanie wszelkich pytań i wątpliwości w zakresie zasad i standardów etyki do Pełnomocnika ds. etyki przez wszystkich pracowników PGNiG SA. Specjalny numer telefoniczny, a także skrzynka mailowa, są dostępne dla wszystkich pracowników przez całą dobę i siedem dni w tygodniu. Początkowo linia etyki była dostępna także dla pracowników tych spółek GK PGNiG, w których nie funkcjonowały jeszcze całościowe systemy zarządzania programami etycznymi.

Wprawdzie nie zanotowano formalnych zgłoszeń naruszenia zasad etyki, jednak prowadzono szereg indywidualnych konsultacji, z wykorzystaniem nie tylko telefonicznej i mailowej linii etyki, ale także podczas spotkań osobistych. Konsultacje te w znaczącym stopniu dotyczyły indywidualnych dylematów moralnych pracowników zatrudnionych na różnych szczeblach zarządzania. Pytania pracowników dotyczyły konkretnych zachowań w miejscu pracy – szczególnie w relacjach przełożony-podwładny. W takich przypadkach konsultacje miały charakter analizy poszczególnych sytuacji wspólnie z osobą zgłaszającą, prowadzących do wypracowywania najlepszych rozwiązań.

W 2011r. przeprowadzono spotkanie informacyjne i szkoleniowe dla kadry najwyższego szczebla na temat Kodeksu etyki, systemu zarządzania programem etycznym oraz zachowań w sytuacjach wysokiego ryzyka. W spotkaniu udział wzięli: Prezes Zarządu, Dyrektorzy Departamentów, a także doradcy procesu optymalizacji zatrudnienia. W grudniu 2011 roku Pełnomocnik ds. etyki został powołany na Przewodniczącego Zespołu Doraźnego ds. przeanalizowania i przedłożenia opinii dotyczącej odwołań pracowników w ramach procesu zwolnień grupowych w Centrali Spółki. Zadaniem Zespołu było rozpatrzenie odwołań złożonych przez pracowników i przygotowanie rekomendacji dla Prezesa Zarządu w tym zakresie.

W ramach konsultacji z Biurem Nadzoru Właścicielskiego uzgodniono również wytyczne systemu zarządzania programem etycznym w PGNiG SA z wytycznymi i procedurami zapisanymi w Zasadach dobrych praktyk menadżera GK PGNiG – przyjętych przez Zarząd w 2009 roku. Zasady te szczegółowo określają sytuacje konfliktu interesów w procesie podejmowania decyzji przez kadrę kierowniczą, a także przedstawiają wymagania dotyczące standardów postępowania w sytuacjach, gdy pojawia się taki konflikt. Wszystkie sytuacje, w których konflikt interesów może potencjalnie występować są analizowane przez Pełnomocnika ds. etyki.

Pełnomocnik ds. etyki prowadził konsultacje merytoryczne z osobami, które koordynują proces wdrażania programu etycznego w spółkach GK PGNiG, a także zbiera i analizuje sprawozdania od rzeczników ds. etyki w spółkach GK PGNiG. W wyniku konsultacji, przygotowywania materiałów, prezentacji, doprowadzono do rozpoczęcia działalności w zakresie wdrażania programu etycznego w 17 spółkach GK PGNiG w roku 2011.

Obecnie we wszystkich sześciu spółkach strategicznych (WSG, GSG, KSG, DSG, MSG, PSG) istnieje już stanowisko pełnomocnika lub rzecznika ds. etyki. Rozwiązania organizacyjne i formalne są zróżnicowane, jednak zostały w pełni uzgodnione z wytycznymi Systemu zarządzania programem etycznym w PGNiG SA. W niektórych spółkach planowana jest aktualizacja kodeksów etyki, bądź innych dokumentów związanych z programem etycznym. W trzech spółkach strategicznych odbyły się specjalne spotkania Pełnomocnika ds. etyki PGNiG SA z zarządami i kadrą menadżerską tych spółek, podczas których dyskutowano wytyczne i szczegółowe rozwiązania.

W siedmiu innych spółkach GK PGNiG pełnomocnicy ds. etyki również podejmują aktywne działania, szczególnie dotyczące edukacji etycznej skierowanej do kadry menadżerskiej,  wypracowania procedur i kodeksów, powołania rzecznika ds. etyki.

Pełnomocnik ds. etyki PGNiG SA uczestniczy również w procesie komunikacji standardów etyki podczas konferencji i spotkań w różnych środowiskach. Odbył się m.in. wykład na temat etyki biznesu w ramach konferencji „Marketing i PR w Energetyce”, organizowanej przez PTPIREE w Serocku dla przedstawicieli branży energetycznej; wykład na konferencji organizowanej przez Ogólnopolski Związek Zawodowy Górnictwa Naftowego i Gazownictwa pn. „Elastyczni pracownicy, społecznie odpowiedzialni pracodawcy” w Zakopanem; czy też dla młodych adeptów csr-u w ramach programu Ligi Odpowiedzialnego Biznesu.

Pełne wdrożenie programu etycznego w GK PGNiG wymaga konsekwentnej pracy i stałego współdziałania ze wszystkimi pracownikami w ramach długofalowego kształcenia etycznego. Efektywność tego programu będzie tym większa, im więcej uwagi w codziennym funkcjonowaniu będziemy poświęcać promowaniu zachowań etycznych, monitorowaniu przestrzegania norm etycznych i standardów postępowania, aktywnemu angażowaniu pracowników w podejmowane inicjatywy edukacyjne. Tylko wtedy Kodeks etyki będzie faktycznie kształtował postawy pracowników i sposób ich funkcjonowania w organizacji i w społeczeństwie.