CEL II

Poprawa komfortu obsługi klienta w BOK

Taryfa

Polskie prawo energetyczne wymaga, by przedsiębiorstwa energetyczne ustalając ceny gazu ziemnego dla odbiorców końcowych uzyskiwały uprzednio zezwolenie Urzędu Regulacji Energetyki. Elastyczne podejście w kształtowaniu polityki cenowej nie jest więc w pełni możliwe.

W  lipcu 2011 r., wychodząc na przeciw oczekiwaniom klientów, wprowadzona została taryfa dająca możliwość samodzielnego dokonywania wyboru częstotliwości rozliczania należności za pobrane paliwo gazowe. Dotyczy to klientów zakwalifikowanych do grup taryfowych od 1 do 3, czyli przede wszystkim gospodarstw domowych wykorzystujących gaz ziemny do przygotowywania posiłków, podgrzewania wody użytkowej oraz do celów grzewczych. Wcześniej klienci kwalifikowani byli corocznie do określonej grupy taryfowej na podstawie odebranej wielkości zużycia gazu ziemnego lub zadeklarowanego przez klienta zużycia wynikającego z łącznej mocy zainstalowanych urządzeń i charakterystyki poboru paliwa gazowego. Ewentualne zmiany grup taryfowych dokonywane były przez PGNiG, a klienci rozliczani byli na zasadach określonych w Taryfie.

W nowej taryfie klienci otrzymali możliwość wyboru jednego z trzech zaproponowanych wariantów rozliczeniowych przypisanych do określonego przedziału wielkości rocznego zużycia gazu ziemnego. Obecnie klient sam może wybrać jedną z opcji w zakresie częstości odczytów jego licznika, a w  konsekwencji częstości otrzymywania faktury za zużyte paliwo. Powstała również opcja dla klientów, którzy preferują regularne, comiesięczne rozliczenia, którzy mogą w wybranym przez siebie terminie  telefonicznie, bądź przez Internet zgłosić stan gazomierza i na tej podstawie rozliczyć się z dostawcą gazu.

W całej Polsce z możliwości zmiany obecnej taryfy skorzystało 227 192 klientów – najwięcej w Górnośląskim Oddziale Obrotu Gazem (90 653 klientów). W grupie 1 – gospodarstwa domowe wykorzystujące gaz do gotowania, z wyboru taryfy skorzystało 50 440 klientów, w grupie 2 – gospodarstwa domowe korzystające z gazu w celach podgrzewania wody – 104 276, w grupie 3 – gospodarstwa domowe korzystające z gazu do ogrzewania domów/mieszkań – 72 476 klientów.

Duże zainteresowanie zmianami ze strony klientów potwierdziło, że podjęte strategiczne decyzje determinujące kierunek rozwoju firmy były wyborem trafnym.