Obszar Magazynowanie

Działalność magazynowa jest istotnym czynnikiem stabilizującym zmienne zapotrzebowanie rynku na gaz ziemny, gwarantującym bezpieczeństwo dostaw surowca do klientów Spółki. W związku z rozwojem rynku oraz potrzebą dostosowania pojemności magazynowych do obowiązującego prawa, PGNiG prowadzi projekty dotyczące rozbudowy i budowy podziemnych magazynów gazu (PMG).

Do roku 2015 zrealizowanie planowanych inwestycji powinno doprowadzić do zwiększenia pojemności magazynowych do poziomu ok. 3 mld m³.

Przyjęte w aktualizacji strategii cele strategiczne w zakresie rozbudowy pojemności podziemnych magazynów gazu obejmują:

  • zapewnienie odpowiednich zdolności magazynowych;
  • organizację wydzielonego prawnie Operatora Systemu Magazynowania;
  • utrzymanie możliwie wysokiej rentowności w obszarze magazynowania po włączeniu do eksploatacji nowych PMG.

Działania podejmowane w tym zakresie obejmują m.in.:

  • powiększenie pojemności magazynowych o ok. 1,4 mld m³ do całkowitej pojemności ok. 3,0 mld m³ oraz (inwestycje częściowo finansowane z pozyskanych na ten cel środków unijnych);
  • utworzenie wewnętrznej struktury organizacyjnej dla wydzielonego prawnie Operatora Systemu Magazynowania oraz zawarcie umów usługowych;
  • utrzymanie WACC przed opodatkowaniem w obszarze magazynowania na poziomie 8–10%, oraz maksymalizacja sprzedaży usług magazynowych.

Co już udało się nam zrobić

PGNiG od 2009 roku pełni funkcję Operatora Systemu Magazynowania (OSM). W marcu 2011 roku PGNiG złożyło do Prezesa URE wniosek o wyznaczenie spółki Operator Systemu Magazynowania Sp. z o.o. Operatorem Systemu Magazynowania paliw gazowych oraz wniosek o udzielenie koncesji na magazynowanie paliw gazowych w instalacjach magazynowych. Ma to na celu wypełnienie obowiązków wynikających z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 roku w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1775/2005.

W grudniu 2011 proku weszła w życie nowa taryfa w zakresie magazynowania paliwa gazowego Nr 1/2011. Taryfa została sporządzona między innymi w oparciu o rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 roku w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego („Rozporządzenie 715/2009”), będące elementem III pakietu energetycznego. Nowa Taryfa określa stawki opłat za usługi magazynowe: (1) w formie pakietów, pakietów elastycznych lub jako usługi rozdzielone, (2) świadczone na warunkach ciągłych lub przerywanych, (3) świadczone jako usługi długoterminowe, krótkoterminowe lub dobowe.

W 2011 roku udostępniono 730 mln m³ dodatkowych pojemności magazynowych w ramach długoterminowych usług magazynowania paliwa gazowego na warunkach przerywanych w PMG Strachocina, PMG Swarzów, PMG Brzeźnica, PMG Wierzchowice, PMG Husów oraz 21,5 mln m³ dodatkowych pojemności magazynowych w ramach krótkoterminowych usług magazynowania paliwa gazowego na pwarunkach przerywanych w KPMG Mogilno.

W 2011 roku około 75% ogólnej kwoty przeznaczonej na budowę i rozbudowę magazynów gazu wysokometanowego zostało wydatkowane na rozbudowę PMG Wierzchowice, który jest największym magazynem gazu ziemnego w Polsce. Ponadto w 2011 roku PGNiG zakończyło prace budowlano­-montażowe związane z rozbudową PMG Strachocina i rozpoczęło badania i analizy w celu określenia parametrów i charakterystyki pracy magazynu. Spółka kontynuowała również budowę nowego magazynu gazu wysokometanowego KPMG Kosakowo oraz rozbudowę KPMG Mogilno.

Obszar Dystrybucja

Dystrybucja odgrywa istotną rolę w budowaniu wartości Grupy PGNiG. Cele strategiczne przyjęte w aktualizacji strategii wyznaczone dla obszaru dystrybucji są następujące:

  • zwiększenie rentowności działalności w obszarze dystrybucji;
  • racjonalizacja kosztów i funkcji;
  • optymalizacja rozwoju sieci dystrybucyjnej.

Działania podejmowane w tym zakresie obejmują m.in.:

  • zwiększenie wartości regulacyjnej aktywów zaakceptowanej przez URE oraz likwidacja luki kosztowej w taryfie;
  • wdrożenie strategicznych zakupów w spółkach dystrybucyjnych, a także utworzenie centrum usług wspólnych oraz optymalizacja/poprawa efektywności sieci;
  • opracowanie jednolitych zasad rozbudowy sieci dystrybucyjnej (włączając dziesięcioletnie plany inwestycyjne) oraz usprawnienie prawnie dopuszczalnej platformy komunikacji popytu ze strony klientów i obszaru sprzedaży, a także uruchomienie wstępnego programu rozwojowego wykonalności wdrożenia inteligentnych odczytów.

Co już udało się nam zrobić

W 2011 roku Spółki Gazownictwa prowadziły prace związane z rozbudową i modernizacją sieci gazowej oraz dokonywały przyłączeń nowych klientów, zarówno do istniejącej sieci, jak i rozbudowywanej. Ponadto Spółki kontynuowały wymianę najbardziej awaryjnych odcinków gazociągów żeliwnych oraz modernizowały gazociągi o długim okresie użytkowania, których dalsza eksploatacja zagrażała bezpieczeństwu i powodowała duże straty gazu.

Obszar Sprzedaż

Działalność handlowa w PGNiG opiera się na zaspokajaniu krajowego popytu na paliwo gazowe poprzez transakcje kupna/sprzedaży gazu ziemnego. Gaz ziemny jest sprzedawany zarówno odbiorcom indywidualnym, jak i przemysłowym. W obliczu dynamicznych zmian w otoczeniu prawnym i biznesowym Grupa PGNiG podejmuje wiele działań w obszarze obrotu, aby utrzymać pozycję lidera na rynku polskim w warunkach otwartej konkurencji.

Cele strategiczne przyjęte w aktualizacji strategii wyznaczone dla obszaru sprzedaży są następujące:

  • utrzymanie wiodącej pozycji na rynku polskim;
  • zwiększenie efektywności operacyjnej.

Działania podejmowane w tym zakresie obejmują m.in.:

  • rozwój nowej oferty produktowej i poprawa obsługi klientów, a także pozyskanie nowych klientów zarówno w obszarach zgazyfikowanych jak i niezgazyfikowanych, a ponadto wejście na rynek energii elektrycznej dla klientów małych i średnich przedsiębiorstw i biznesowych z ofertą dual-fuel (pakiet „gaz+prąd”);
  • opracowanie i wdrożenie działań na rzecz uwolnienia rynku gazu spod regulacji, przygotowanie PGNiG do wejścia nowych konkurentów na polski rynek.

Co już udało się nam zrobić

W 2011 roku sprzedaż gazu ziemnego wyniosła 14,3 mld m³, z czego 95% stanowiła sprzedaż z systemu przesyłowego i dystrybucyjnego, a pozostała część – sprzedaż gazu bezpośrednio ze złóż.

Grupa PGNiG podjęła działania w celu zwiększenia zakresu oferowanego asortymentu poprzez zwiększenie produkcji LNG. Jest to szczególnie ważne na polskim rynku, gdzie zarówno obrót, jak i przesył oraz dystrybucja gazu są działalnością regulowaną. W 2011 roku Oddziały Obrotu Gazem zrealizowały zadania inwestycyjne obejmujące m.in.: sprzedaż ciepła, modernizację kotłowni, budynków oraz inne inwestycje realizowane na potrzeby 23 gazowni.

Nowe Obszary Działalności

Dostrzegając możliwości dalszego rozwoju Grupy PGNiG, prowadzone są działania zmierzające do rozbudowy i zwiększania skali działalności.

W związku z powyższym w aktualizacji strategii wyznaczono następujące cele strategiczne dla nowych obszarów działalności:

  • rozwój segmentu energetycznego;
  • reorganizacja GK PGNiG;
  • zwiększenie efektywności organizacji zorientowanej projektowo.

Działania podejmowane w tym zakresie obejmują m.in.:

  • rozwój projektów w wytwarzaniu opartym na gazie z krajowymi i międzynarodowymi partnerami;
  • opracowanie i wdrożenie koncepcji reorganizacji części spółek Grupy PGNiG, w tym optymalizacji funkcjonowania spółek perspektywicznych należących do Grupy PGNiG;
  • przygotowanie systemu motywacyjnego dla członków zespołów zadaniowych, usprawnienie procesów związanych z zarządzaniem dużymi projektami inwestycyjnymi oraz fuzji i przejęć, a także rozwój kompetencji analitycznych.

Co już udało się nam zrobić

W listopadzie 2009 roku powołano spółkę PGNiG Energia SA, której zadaniem jest realizacja planów związanych z przekształceniem Grupy w nowoczesny koncern multienergetyczny. PGNiG Energia będzie się angażować w projekty związane z budową bloków energetycznych, inwestycje w zasilane gazem ziemnym instalacje kogeneracyjne (tj. wytwarzające jednocześnie prąd i ciepło) oraz pilotażowe projekty biogazowe. Najważniejszym projektem PGNiG Energia jest budowa bloku gazowo-parowego w Stalowej Woli. Przedsięwzięcie to zainicjowane zostało podpisaniem 20 listopada 2008 roku przez Tauron Polska Energia SA i PGNiG listu intencyjnego. W dniu 7 maja 2010 roku podpisana została umowa realizacyjna, natomiast 11 marca 2011 roku podpisano umowę o funkcjonowaniu Elektrociepłowni Stalowa Wola SA, umowę sprzedaży energii elektrycznej oraz umowę na dostawy paliwa gazowego. W czwartym kwartale 2011 roku rozpoczęto ostatnią fazę wyboru Głównego Wykonawcy bloku gazowo­-parowego w EC Stalowa Wola SA.

 sierpniu 2011 roku PGNiG (poprzez spółkę zależną) podpisało ze spółką Vattenfall AB przedwstępną umowę sprzedaży akcji, której przedmiotem było nabycie 99,8% akcji spółki Vattenfall Heat Poland SA (VHP). W styczniu 2012 roku nastąpiło zamknięcie transakcji, a firma spółki została zmieniona na PGNiG Termika SA.

Akwizycja aktywów spółki VHP, których łączna moc zainstalowana wynosi 980 MWe, wraz z realizowanym już wspólnie z Grupą Tauron projektem w Stalowej Woli (połowa z 400MWe), pozwoli niemal w pełni zrealizować zaplanowane w strategii zamierzenia. Uzyskany dzięki akwizycji VHP dostęp do warszawskiego rynku ciepła i energii elektrycznej stwarza szansę realizacji nowych projektów polegających na stopniowym zastępowaniu starych bloków węglowych jednostkami wykorzystującymi gaz.