Raport społeczny GK PGNiG 2014
Odpowiedzialna energia

Dobry sąsiad

W PGNiG wierzymy, że podstawą długofalowych relacji biznesowych i odnoszenia sukcesu jest prowadzenie działalności w taki sposób, by tworzyć wartość zarówno dla firmy, jak i jej wszystkich interesariuszy. Jako jedno z największych i najstarszych przedsiębiorstw w Polsce prowadzimy nasz biznes w wielu lokalizacjach w kraju i za granicą. Świadomi oddziaływania na społeczności skupione wokół naszych inwestycji, od lat dążymy do budowania trwałych relacji i podejmowania współpracy z naszymi interesariuszami, także na poziomie lokalnym i regionalnym. 

Społeczności lokalne są dla nas szczególnym interesariuszem. Nasze strategiczne podejście do zarządzania relacjami z tą grupą cechuje troska o odpowiadanie na realne potrzeby i oczekiwania indywidualnych środowisk, a także wspieranie ich rozwoju gospodarczego.

Lokalne społeczności (a konkretnie „efektywna, oparta na partnerskich zasadach i dialogu, współpraca z partnerami społecznymi i biznesowymi”) stanowią jeden z 6 filarów Strategii Zrównoważonego Rozwoju i Odpowiedzialnego Biznesu GK PGNiG. Ta z kolei jest skorelowana z innymi strategicznymi dokumentami Grupy: zaktualizowaną w 2014 roku strategią biznesową GK PGNiG oraz strategią dialogu społecznego w zakresie poszukiwań gazu niekonwencjonalnego oraz w prowadzeniu debaty publicznej dot. tego zagadnienia zgodnie ze standardem AA1000 (więcej o strategii dialogu piszemy tutaj - rozdział 7.2.3). Więcej informacji o podejściu zarządczym do kwestii zrównoważonego rozwoju i do dialogu społecznego można znaleźć także w rozdziale Nasze podejście do zrównoważonego rozwoju.

Świadomi naszego wpływu na wybrane społeczności, na bieżąco monitorujemy efektywność naszych działań w tym zakresie. Analiza wniosków płynących z przebiegu podjętych inicjatyw stanowi cenne źródło wiedzy dla naszej organizacji: pomaga ulepszać stosowane przez nas narzędzia i służy ogólnej refleksji nt. dialogu społecznego. Dzięki stałemu monitoringowi prowadzonych działań, a także otoczenia społeczno-gospodarczego, w 2014 roku mogliśmy m.in. podjąć decyzje dot. ponowienia spotkań z wójtami i radami gmin, w których zmieniły się władze po wyborach pod koniec 2014 roku. Spotkania te odbyły się pod koniec 2014r. i w pierwszej połowie 2015r.

Budując relacje ze społecznościami lokalnymi spełniamy także wszelkie wymogi prawne nałożone na nas przez ustawodawcę. W Polsce, gdzie najintensywniej oddziałujemy na wybrane regiony, gwarancje praw społeczności lokalnej najpełniej realizuje Ustawa z dnia 3.10.2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Niemniej, staramy się wychodzić poza ramy prawne w zakresie dostępu do wiedzy i edukacji społeczności.

Poprzez podejmowane przez nas lokalne działania chcemy realizować postawiony w strategii zrównoważonego rozwoju cel: efektywnej, opartej na partnerskich zasadach i dialogu, współpracy z partnerami społecznymi. Dlatego na bieżąco staramy się identyfikować potrzeby i oczekiwania danej społeczności. Jeszcze przed pojawieniem się w wybranej lokalizacji spotykamy się z władzami gminy i mieszkańcami, by odpowiadać na wszelkie pytania, które mogłyby budzić ich wątpliwości.

Do każdej społeczności podchodzimy bardzo indywidualnie – to jej potrzeby warunkują ilość spotkań, dyżurów czy warsztatów prowadzonych lokalnie. W naszej pracy wykorzystujemy formy dialogu społecznego jako narzędzia umożliwiającego artykulację i poznawanie potrzeb oraz oczekiwań mieszkańców danego regionu. 

Budujemy dobre sąsiedztwo poprzez wspieranie szkół, budowę dróg, sponsoring istotnych wydarzeń w gminie. Bycie dobrym sąsiadem dla lokalnej społeczności traktujemy również jako odpowiedzialność za zachowanie walorów społecznych i kulturowych wyróżniających poszczególne regiony na tle kraju. Nasze zarządzanie wpływem na społeczność lokalną to także prowadzenie odpowiednich działań informacyjno-edukacyjnych, które pozwalają mieszkańcom danych regionów zrozumieć naszą działalność. 

Ważnym członkiem społeczności lokalnych są również nasi pracownicy, którzy pełnią funkcję nieformalnych ambasadorów PGNiG w terenie. To ich bezpośrednie zaangażowanie w lokalne inicjatywy, członkostwo w radach pracowniczych i związkach zawodowych ma bezpośrednie przełożenie na rozwój danej społeczności.

* materiał PGNiG SA z 2013 roku.

Istotną część naszych działań z zakresu budowania sąsiedzkich relacji z lokalnymi społecznościami stanowi dialog społeczny wokół tematu poszukiwań i wydobycia gazu łupkowego w Polsce.  

W 2014 roku kontynuowaliśmy działania informacyjno-edukacyjne w zakresie dialogu społecznego. Ważnym kanałem komunikacji przez cały okres prowadzenia dialogu łupkowego pozostaje nasz portal: www.lupkipolskie.pl, na którym zamieszczamy najważniejsze informacje dot. samego zagadnienia i naszej obecności w poszczególnych gminach, ale także ogólne informacje o technologii, działaniach prowadzonych w Polsce i na świecie, itp.

W ramach działań dialogowych wokół łupków odbywamy także spotkania z przedstawicielami społeczności lokalnych: władzami samorządowymi, mieszkańcami, przedstawicielami organizacji pozarządowych. Poprzez bezpośrednie spotkania z mieszkańcami chcemy: budować świadomość w społecznościach nt. prac naszych spółek, edukować w temacie gazu łupkowego, nawiązywać wartościowe relacje oparte na zaufaniu, a w konsekwencji podejmować współpracę opartą na szczerej, transparentnej komunikacji.

Poniższa infografika podsumowuje najważniejsze praktyki PGNiG w zakresie zarządzania wpływem na społeczność lokalną w kontekście poszukiwań gazu łupkowego w Polsce w 2014 roku.

Nasz wpływ na lokalne społeczności to także działalność dobroczynna i charytatywna na rzecz społeczeństwa, realizowana przez Fundację PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza.

Zakres działalności Fundacji PGNiG obejmuje szeroko rozumiane wspieranie kultury i dziedzictwa narodowego, działania na rzecz nauki i edukacji w zakresie nauk podstawowych i technicznych, sportu, z uwzględnieniem rywalizacji jako narzędzia wychowawczego dzieci i młodzieży, oraz ochronę zdrowia. Działalność Fundacji opiera się na współpracy z partnerami programowymi. Dzięki temu mamy gwarancję, że nasza pomoc zostanie wykorzystana maksymalnie efektywnie i dotrze do najbardziej potrzebujących na terenie całej Polski.

Fundacja w 2014 roku realizowała następujące programy:

  • WOLONTARIAT STUDENCKI

„Projektor – Wolontariat Studencki” – program Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany przez Fundację Rozwoju Wolontariatu to kontynuacja trwającej od lat współpracy. W ramach programu, studenci-wolontariusze prowadzą zajęcia edukacyjne dla dzieci mieszkających w małych miastach (poniżej 20 tys. mieszkańców) i na wsi. Celem programu jest wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży.
Od 2010 roku realizowana jest kampania edukacyjna „Młody Nobel”. Ma ona na celu zachęcanie dzieci i młodzieży z małych miejscowości do poszerzania wiedzy z zakresu nauk ścisłych. W ramach kampanii, studenci- wolontariusze prowadzą zajęcia edukacyjne koncentrujące się na pokazach i warsztatach z chemii, fizyki, astronomii, biologii, geografii, informatyki, kryminalistyki, matematyki i mechatroniki.
W V edycji odbyło się 967 projektów, w których udział wzięło około 15 500 uczniów, oraz 12 Pikników Edukacyjnych.
Przeprowadzony również został konkurs filmowy dla wolontariuszy. W 2014 roku w kampanię zaangażowało się ponad 500 studentów-wolontariuszy.

  • FUNDUSZ STYPENDIALNY

Jednym z głównych celów statutowych naszej Fundacji jest promocja i wspieranie szczególnych osiągnięć dzieci i młodzieży w dziedzinie nauk technicznych i podstawowych. Mając na uwadze słabnące zainteresowanie młodych ludzi naukami technicznymi, chcąc zmotywować ich do rzetelnej pracy i pogłębiania wiedzy, Zarząd Fundacji postanowił wspierać i promować najlepszych, najzdolniejszych studentów i uczniów, tworząc dla nich fundusz stypendialny.
W 2014 roku Fundacja przyznała 32 stypendia naukowe, o łącznej wartości 115 tysięcy złotych.

  • SZKOŁY IM. I. ŁUKASIEWICZA

W 2014 roku 28 szkół otrzymało środki finansowe z przeznaczeniem na realizację zajęć pozalekcyjnych dla dzieci i młodzieży oraz na zakup sprzętu dydaktycznego niezbędnego do prowadzenia tych zajęć. W programie uczestniczyło około 3,5 tys. uczniów, przepracowano ok. 2 tys. godzin lekcyjnych. Część funduszy szkoły przeznaczyły na wycieczki dla dzieci i młodzieży.

Prezentowane w raporcie przykłady inicjatyw na rzecz lokalnych społeczności to tylko ułamek naszej działalności w tym zakresie. Poszczególne oddziały PGNiG SA i spółki wchodzące w skład Grupy Kapitałowej realizują liczne programy i praktyki z zakresu angażowania lokalnych społeczności. W 2014 roku odbyło się ok. 30 inicjatyw, które zostały zgłoszone do raportu dobrych praktyk GK PGNiG. Więcej informacji o wszystkich praktykach z zakresu CSR realizowanych w lokalnych społecznościach w ubiegłym roku można znaleźć tutaj.
 

PGNiG wspiera także inicjatywy służące osiąganiu stabilnego i harmonijnego wzrostu gospodarczego regionów oraz poprawie jakości życia ich obecnych mieszkańców, jak też przyszłych pokoleń, na terenie swojej działalności. Wybór wspieranych przez nas projektów jest zazwyczaj poprzedzony konsultacjami z władzami samorządowymi, mieszkańcami danych miejscowości lub partnerami społecznymi i jest niejako uzupełnieniem wszystkich innych działań z zakresu budowania dobrych relacji w lokalnych społecznościach. 

W 2014 roku przekazane przez nas środki – ponad 250 tys. zł – zostały zainwestowane m.in. w sprzęt medyczny dla instytucji zdrowia publicznego, sprzęt sportowy na rzecz promocji kultury fizycznej w lokalnych społecznościach, sprzęt dydaktyczny dla szkół, inwestycje mające na celu poprawę bezpieczeństwa mieszkańców wybranych społeczności. Wszystkie sfinansowane przez nas inwestycje były działaniami pro publico bono.

Poniższa tabela prezentuje najważniejsze inwestycje dot. wkładu w rozwój infrastruktury i świadczenia usług na rzecz społeczności lokalnych w 2014 roku.

W budowaniu dobrych sąsiedzkich relacji zależy nam na zagospodarowaniu tematów istotnych z perspektywy społeczności i szukaniu możliwych dróg kompromisu we wspólnej egzystencji na danym terytorium. Pomimo wielu podejmowanych starań nie zawsze udaje nam się poznać i sprostać wszystkim oczekiwaniom naszych interesariuszy, co może rodzić konflikty między społecznością a naszą firmą. W sytuacjach trudnych staramy się szukać rozwiązań, które usatysfakcjonują każdą ze stron.

W 2014 roku dzięki skutecznie prowadzonym działaniom dialogowym spotkaliśmy się jedynie z 3 przypadkami niewielkich sporów z przedstawicielami lokalnych społeczności, podejmując jednocześnie wszelkie możliwe działania, by konflikty te pomyślnie rozwiązać.

 

Jednym z ważnych narzędzi budowania relacji z naszymi interesariuszami są projekty sponsoringowe.

PGNiG od 2010 roku jest Sponsorem Strategicznym Polskiej Piłki Ręcznej. Nieprzerwanie – już piąty rok – wspieramy seniorskie Reprezentacje Polski Kobiet i Mężczyzn, Reprezentacje Młodzieżowe, a także jesteśmy sponsorem tytularnym Superligi oraz Pucharu Polski Kobiet i Mężczyzn.
PGNiG angażuje się również w szereg innych inicjatyw związanych z piłką ręczną. W 2014 roku za pośrednictwem Fundacji PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza rozpoczął się projekt pn. „PGNiG Akademia Małych Mistrzów”. Ideą projektu jest umożliwienie dostępu do aktywności fizycznej jak najszerszej grupie dzieci w wieku szkolnym, w celu zainteresowania ich piłką ręczną. Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowaną kadrę trenerską w ramach innowacyjnego systemu szkoleń zaczerpniętego z doświadczeń duńskich i niemieckich.

PGNiG od dwóch lat angażuje się także w organizację eliminacji do Mistrzostw Polski w piłce ręcznej plażowej. Dyscyplina ta, poprzez swoją widowiskowość, zyskuje coraz większą rzeszę fanów oraz osób uprawiających ją w Polsce. W 2017 roku będzie to jedna z konkurencji, która rozegrana zostanie w ramach organizowanych we Wrocławiu Światowych Igrzysk Sportowych The World Games 2017.

Uczestniczymy w wielu przedsięwzięciach istotnych dla polskiej kultury i sztuki, zarówno w wymiarze ogólnopolskim, jak i lokalnym. Wspieramy inicjatywy ważne dla społeczności. Jesteśmy Mecenasem Teatru Polonia, Och Teatru, Teatru Starego w Lublinie i Teatru 6. piętro.
Z myślą o przyszłych pokoleniach wysoko wykwalifikowanych pracowników dla wielu dziedzin gospodarki, w tym dla przemysłu naftowego i gazowniczego, bierzemy aktywny udział w inicjatywach naukowych (kongresach, konferencjach, sympozjach) służących transferowi wiedzy. Współpracujemy przede wszystkim z uczelniami wyższymi, takimi jak: Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Politechnika Warszawska, Uniwersytet Gdański.

W 2014 roku Zarząd PGNiG przyjął nową „Strategię sponsoringową GK PGNiG 2015-2016” oraz „Zasady zarządzania działaniami sponsoringowymi w GK PGNiG”. Regulacje te systematyzują i uspójniają działania sponsoringowe w Grupie PGNiG.

 

Mecz Towarzyski Polska – Dania, Kraków, foto Grzegorz Trzpil

Przedstawienie „Zagraj to jeszcze raz, Sam” w Teatrze 6.piętro. Zdjęcie: Rafał Latoszek.