Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej

Zapraszamy do lektury najczęściej zadawanych pytań na temat zmiany sprzedawcy.

Czy Proces Zmiany Sprzedawcy (PZS) jest bezpłatny?

TAK, Proces Zmiany Sprzedawcy jest bezpłatny, pod warunkiem, że Klient udzieli PGNiG odpowiedniego pełnomocnictwa.

Jak długo trwa Proces Zmiany Sprzedawcy (PZS)?

Proces Zmiany Sprzedawcy trwa ok. 60 dni (minimum to 45 dni). Jest to okres, w którym składane są m.in. wypowiedzenia dotychczasowych umów, na podstawie których odbywa się dotychczasowa sprzedaż energii elektrycznej. Okres ten zawiera również 1-miesięczny okres wypowiedzenia dotychczasowej umowy.

Czy w trakcie Procesu Zmiany Sprzedawcy (PZS) mam zapewnioną ciągłość dostaw prądu?

Tak, oczywiście. Nie ma możliwości, aby Klient  został pozbawiony dostaw energii w trakcie PZS. Dostawy gwarantuje Operator Systemu Dystrybucyjnego (OSD, czyli dystrybutor) działający na danym terenie - zapewnia on stałe i nieprzerwane dostawy energii. W sytuacji gdyby jakikolwiek dostawca miał jakiekolwiek problemy, OSD dostarczy energię od tzw. dostawcy z urzędu (dostawca awaryjny wybrany na zasadzie przetargu).

W jaki sposób mogą wybrać nowego Sprzedawcę energii elektrycznej firmy, a w jaki właściciele gospodarstw domowych?

Klienci Biznesowi i Instytucje dysponujące finansami publicznymi (np. gminy, spółki Skarbu Państwa) zobowiązane są do działania zgodnie z Ustawą Prawo Zamówień Publicznych, dlatego wybierają Sprzedawcę na drodze przetargu. Inne firmy i instytucje mogą organizować przetargi, ale nie jest to wymóg. Sprzedawcę energii elektrycznej mogą wybierać wysyłając do niego zapytanie lub prowadząc z nim negocjacje. Również sam Sprzedawca może się zwrócić z ofertą i przekonać firmę lub instytucję do swojej propozycji.

Od 1 lipca 2007 r. możliwość zmiany dostawcy prądu dostępna jest także dla właścicieli gospodarstw domowych

Czy w trakcie PZS Klient będzie musiał mieć zmieniony licznik?

Przy Procesie Zmiany Sprzedawcy nie jest wymagana zmiana licznika i nie występują dla Klienta żadne opłaty. Nawet jeśli Operator Systemu Dystrybucyjnego, który jest właścicielem licznika, zmieni go, to Klient nie ponosi żadnych kosztów.

W jaki sposób nie dać się wprowadzić w błąd przy zmianie Sprzedawcy paliwa gazowego?

Pracownicy PGNiG Obrót Detaliczny sp. z o.o. nie chodzą po domach lub mieszkaniach  i nie proponują zmiany umowy czy podpisania aneksu. Osoby podające się za naszych pracowników należy zawsze wylegitymować.

Co jeśli jednak podpiszą Państwo umowę pod wpływem wprowadzenia w błąd?

Można w takiej sytuacji:

  • odstąpić od umowy (jeśli została zawarta poza lokalem sprzedawcy) w terminie 14 dni od jej zawarcia,
  • zgłosić fakt wprowadzenia w błąd na policję lub do prokuratury,
  • złożyć skargę do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na sprzedawcę naruszającego prawa konsumenta (składając zawiadomienie do Miejskich lub Powiatowych Rzeczników Konsumentów)’
  • złożyć pisemne zawiadomienie do PGNiG OD

Co zrobić aby odstąpić od zawartej umowy z „innym Sprzedawcą"?

W przypadku zawarcia umowy poza lokalem Sprzedawcy (tzw. umowa zawarta na odległość) Konsument ma prawo w ciągu 14 dnia od dnia zawarcia umowy złożyć oświadczenie o odstąpieniu od zawartej umowy bez konieczności podawania przyczyny. Oświadczenie można wysłać:

  • pocztą tradycyjną (najlepiej za potwierdzeniem odbioru),
  • drogą elektroniczną załączając skan,
  • faxem,
  • lub osobiście w Biurze Obsługi Klienta Sprzedawcy.

Czy po zmianie sprzedawcy na PGNiG zmieniają się stawki dystrybucyjne?

Zmiana sprzedawcy nie powinna powodować zmiany stawek dystrybucyjnych. Klient rozliczany jest nadal zgodnie z taryfą danego Operatora Systemu Dystrybucyjnego.

Dlaczego oferta PGNiG jest lepsza od oferty konkurencji?

Naszą ofertę przygotowaliśmy z myślą o Państwach potrzebach, dlatego postawiliśmy w niej na niską cenę za energię elektryczną oraz jej gwarancję w trakcie trwania oferty. Wybierając nas jako nowego sprzedawcę zyskują Państwo:

  • Atrakcyjne stawki za energię elektryczną
  • Niezmienność stawek za energię elektryczną w trakcie trwania kontraktu
  • Bezpieczeństwo w planowaniu wydatków na energię elektryczną
  • Stabilność budżetu przeznaczonego na energię elektryczną
  • Profesjonalną obsługę Klienta
  • Stabilną i pewną markę

Udaj się do najbliższego Biura Obsługi Klienta i zapoznaj się z ofertą PGNiG Obrót Detaliczny. Skorzystaj z wyszukiwarki BOK-ów, która znajduje się w zakładce kontakt.